سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه در ترکیه گواهی نامه رانندگی بگیریم؟

با توجه به شرایط فعلی، آموزشگاه های رانندگی ظرفیت خود را به نصف کاهش داده اند (از ژوئن 2020). استفاده از ماسک در تمام ساعات کلاس و داخل وسیله نقلیه الزامی است.

تلاش برای گرفتن گواهینامه رانندگی در ترکیه با تمام مدارک، درس ها، امتحانات و هزینه ها ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست.

اگر گواهینامه رانندگی خارجی دارید، مجاز به نگهداری و استفاده از آن تا 6 ماه از تاریخ ورود رسمی خود به ترکیه هستید. پس از آن تاریخ، برای رانندگی قانونی در کشور و جریمه نشدن، باید برای گواهینامه رانندگی ترکیه اقدام کنید.

اخطار: جریمه رانندگی با گواهینامه غیرقانونی بیش از 500 لیره است. اگر گواهینامه معتبر در ترکیه ندارید، در برابر حوادث بیمه نخواهید شد. شما موظف به پرداخت خسارات وارده به وسیله نقلیه خواهید بود و اگر مقصر هستید و فرد حادثه‌دیده فوت می‌کند، ممکن است مجبور شوید یک عمر غرامت به خانواده متوفی بپردازید.

توجه!

اگر علاقه دارید در ارتباط با خرید خانه در ترکیه اطلاعاتی کسب کنید یا حتی نسبت به خرید یا اجاره خانه در ترکیه اقدام کنید حتما از سایت ما دیدن کنید.

شما می توانید از دو طریق برای دریافت مجوز اقدام کنید:

  1. می توانید گواهینامه رانندگی اصلی خود را به گواهینامه ترکی تبدیل کنید.
  2. یا برای اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه از صفر اقدام کنید.

اگر قبلاً گواهینامه رانندگی نگرفته اید و می خواهید در اینجا در ترکیه رانندگی کنید، مطمئناً باید راه دوم را انتخاب کنید.

چگونه می­توانید گواهینامه خارجی خود را به گواهینامه ترکی تبدیل کنید؟

می­توانید از طریق دفتر ثبت، یا از طریق تلفن(Alo 199) یا به صورت آنلاین قرار ملاقات بگیرید. قبل از قرار ملاقات باید مدارک زیر را جمع آوری کنید:

  1. فرم درخواست برای دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه
  2. پاسپورت یا کارت اجازه اقامت شما
  3. گواهینامه رانندگی شما و یک فتوکپی رنگی
  4. ترجمه محضری یا تایید شده توسط کنسولگری مجوز شما
  5. گزارش پزشک (مجوز پزشکی برای نشان دادن اینکه شما برای رانندگی مناسب هستید، که می توانید به صورت رایگان در پزشک خانواده خود دریافت کنید)
  6. کارت گروه خون (درخواست هنگام دریافت گزارش پزشکی)
  7. گواهی / دیپلم تحصیلی (حداقل مدرک تحصیلی ابتدایی) و ترجمه محضری آن
  8. گزارش جنایی (که در دادگاه محلی یا آنلاین با مراجعه به e-devlet قابل دریافت است)
  9. 1 عکس بیومتریک (در صورت امکان موارد اضافی بگیرید)
  10. رسید پرداخت هزینه مجوز

شما بدون توجه به اینکه برای مجوز جدید درخواست می کنید یا مجوز قبلی خود را تبدیل می کنید، به این اسناد نیاز خواهید داشت. اگر برای مجوز ترکیه جدید درخواست می کنید به این مدارک اضافی نیاز خواهید داشت:

  1. 4 عکس بیومتریک
  2. اثبات آدرس (اقامتگاه شما که از e-devlet قابل دریافت است)
  3. گذرنامه و کارت اجازه اقامت

 

نحوه دریافت گواهینامه جدید ترکیه

شما باید یک دوره آموزشی محلی برای رانندگی مجاز توسط وزارت آموزش ملی پیدا کنید. قبل از ثبت نام در دوره، باید هزینه گواهینامه رانندگی را به اداره مالیات پرداخت کنید. به عنوان مثال، برای یک وسیله نقلیه کلاس B، هزینه شما 988 لیره خواهد بود.

دروس به 2 دسته تئوری و عملی تقسیم می شوند.

 

مرحله اول: امتحان نظری

ابتدا باید حدود 3 هفته دروس تئوری بگذرانید که شامل حدود 12 ساعت درس در مورد ترافیک و محیط زیست، 8 ساعت آموزش کمک های اولیه، 6 ساعت مکانیک خودرو و 6 ساعت آداب ترافیکی است. همچنین به شما یک کتاب راهنما داده می شود تا اطلاعات لازم برای قبولی در آزمون را بخوانید و یاد بگیرید.

 

پس از اتمام آموزش تئوری، در آزمون الکترونیکی به نام e-s?nav شرکت کنید که می تواند به زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی، چینی و عربی این آزمون را بدهید. مطمئن شوید که دوره زبان مورد نظر خود را حداقل 3 روز قبل اطلاع دهید. این آزمون ها که همزمان با دانشجویان بسیاری از دوره های دیگر برگزار می شود، در مراکز آزمون تعیین شده برگزار می شود.

آزمون چند گزینه ای 50 سوالی دانش نظری شما را در مورد موضوع مورد سنجش قرار می دهد که به 3 دسته اصلی تقسیم می شود: ترافیک (محدودیت سرعت، حق تقدم و غیره)، کمک های اولیه و مکانیک. برای قبولی باید حداقل 70/100 امتیاز بگیرید.

یک روز قبل از امتحان، باید 90 لیره، هزینه آزمون کتبی را از طریق بانک دولتی (هالک بانک یا زیارت) پرداخت کنید.

هنگامی که امتحان تئوری را با موفقیت پشت سر گذاشتید، باید چند هفته دروس عملی را بگذرانید.

مرحله دوم: آزمون عملی

برای این بخش از دوره باید حدود 12 ساعت + آموزش رانندگی با یک مربی، یادگیری نحوه پارک موازی، راه اندازی در شیب، و استراحت اضطراری، از جمله بسیاری دیگر، را با یک مربی بگذرانید. دروس به زبان ترکی خواهد بود. شرکت در این کلاس ها برای شما الزامی است حتی اگر از قبل رانندگی بلد باشید.

در طول امتحان، مربی شما از شما می خواهد که یک مسیر مشخص و مجموعه ای از مانورها را به ترتیبی که به شما گفته شده در طول درس حفظ کنید، انجام دهید. شما باید بدانید که چه زمانی و کجا باید این حرکات را انجام دهید، بدون اینکه مربی خودش از شما بخواهد.

اگر در این آزمون پذیرفته شدید:

در آن روز مجوز موقت به شما داده می شود زیرا حدود 2 هفته صبر می کنید تا مجوز واقعی توسط اداره کل امنیت صادر شود و از طریق پست ارسال شود.

اگر نتوانستید نمره قبولی را کسب کنید:

شما 3 شانس دیگر برای شرکت در آزمون دارید. بابت هر امتحان  باید 120 لیره دیگر پرداخت کنید

فراموش نکنید که شناسنامه، گواهینامه و پرونده راننده، گزارش پزشکی، کارت گروه خونی، رسید پرداخت هزینه گواهینامه و 2 قطعه عکس را در نوبت خود به همراه داشته باشید.