سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حداقل دسمزد کارمندان در ترکیه

حداقل دستمزد کمترین دستمزدی است که برای یک روز کاری تعیین شده است. حداقل دستمزد باید به اندازه ای باشد که کارگر و خانواده او بتوانند زندگی اقتصادی و اجتماعی خود را به بهترین شکل ممکن بگذرانند.

کمیسیون تعیین حداقل دستمزد متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت اولین جلسه خود را در چهارم دسامبر در چارچوب کار تعیین حداقل دستمزدی که قرار است در سال 2021 اعمال شود، برگزار کرد.

 

حداقل دستمزد سال 2021 2 هزار 825 لیره 90 ارز تعیین شده است.

کمیسیون تعیین حداقل دستمزد آخرین جلسه خود را در وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی برگزار کرد. سلچوک با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع این بیماری همه گیر، جلسه را از طریق اینترنت برگزار کردند، استدلال کرد که حداقل دستمزد در 18 سال به صورت واقعی یک و نیم برابر افزایش یافته است.

سلجوک با بیان اینکه حداقل دستمزد که حمایت اجتماعی است، کمترین حد در میان دستمزدها است، گفت: آنها وظیفه می‌کنند که پرداختی کمتر از این سطح انجام نشود. وی اظهار داشت: حداقل دستمزد نه تنها بر دستمزد بلکه بر همه چیز از حوزه کمک های اجتماعی گرفته تا حق بیمه پرداختی تأثیر می گذارد.

سلچوک با بیان اینکه حمایت از حداقل دستمزد 75 لیر لیر ادامه خواهد داشت، اعلام کرد که حداقل دستمزد خالص که از ژانویه جاری خواهد بود، 2 هزار و 825 ??لیره و 90 کوروش است.

ساده ترین روش خرید خانه در ترکیه برای ایرانی ها

اگر به دنبال خرید با اجاره خانه در ترکیه هستید حتما از سایت ما دیدن کنید و در صورت نیاز از مشاوران ما در این زمینه مشورت بگیرید. همچنین می توانید کیس های مناسبی را در لوکیشن های بسیار عالی در سایت ما مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید

چه کسی حداقل دستمزد را تعیین می کند؟

حداقل دستمزد در ترکیه توسط کمیسیون تعیین حداقل دستمزد تعیین می شود. این کمیسیون 15 عضو دارد. اعضای کمیسیون؛ 2 نماینده از وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی، نمایند TURKSTAT، نماینده وزارت توسعه و معاونت خزانه داری، پنج نماینده به انتخاب بالاترین سازمان کارگری با بیشترین کارگر برای رشته های مختلف تجاری، و پنج نماینده. نمایندگانی که توسط سازمان کارفرمایی که بیشترین کارفرما را برای رشته های مختلف کسب و کار دارد انتخاب می کند.

پس از اولین جلسه ای که در این وزارتخانه به ریاست وزیر خانواده، کار و خدمات اجتماعی تشکیل می شود، کمیسیون نیز به صورت جداگانه به میزبانی کارفرما و کارمند تشکیل جلسه می دهد. کمیسیون آخرین جلسه خود را در این وزارتخانه برگزار می کند.

کمیسیون به ریاست یکی از اعضایی که وزارت تعیین می کند با شرکت حداقل 10 نفر تشکیل جلسه می دهد و با اکثریت آرا تصمیم می گیرد. در صورت تساوی آرا، پذیرفته می شود که حزب با رئیس جمهور اکثریت را داشته باشد.

 

حداقل دستمزد برای سال 2020 خالص 2 هزار 324 لیر

حداقل دستمزد همچنان برای کارگر مجرد 2 هزار و 943 لیر در ماه و با کسر مالیات و کسر 2 هزار و 324 لیر و 71 سنت خالص اعمال می شود. برای کارگران آپارتمان بر خلاف کارگران عادی، چون مالیات بر درآمد و تمبر کسر نمی شود، 2 هزار و 501 لیر خالص 55 کوروش محاسبه می شود.

کل هزینه حداقل دستمزد کارفرما برای یک کارگر 3 هزار و 458 لیر است. حداقل دستمزد ناخالص 2 هزار و 943 لیر، حق بیمه تامین اجتماعی 456 لیر 17 سنت، صندوق بیمه بیکاری کارفرمایی 58 لیر 86 سنت.

اگر حداقل هزینه پرداخت نشود چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که دستمزد تعیین شده توسط کمیسیون تعیین حداقل مزد در بانک واریز نشود یا به صورت ناقص واریز شود، کارفرما با غصب حق کارگر مرتکب جرم می شود. اگر کارگر این وضعیت را تشخیص دهد، در صورت داشتن قرارداد، حق دارد قرارداد کار را با علت موجه فسخ کند.

برای کارفرمایی که دستمزد را پرداخت نکند جریمه اداری در نظر گرفته می شود. جریمه اداری قابل اعمال برای هر کارگر و هر ماه جداگانه محاسبه می شود. ضمناً در صورتی که مشخص شود کارفرما طبق قانون آیین دادرسی مالیاتی اسناد جعلی/ گمراه کننده را در سند اعلام کرده است، ممکن است برای کارفرما حکم حبس از 1.5 تا 3 سال در نظر گرفته شود.

کارمندی که فکر می کند حداقل دستمزد پرداخت نمی شود چه باید بکند؟

طبق قانون، کارفرمایانی که 10 کارگر یا بیشتر را استخدام می کنند، موظفند حداقل دستمزد تعیین شده توسط کمیسیون تعیین حداقل مزد را به حساب بانکی کارمند واریز کنند. حداقل دستمزد افزایش نیست، حداقل دستمزد لازم برای زنده ماندن کارگر است. بنابراین کارفرمایان نمی توانند از این وضعیت علیه کارمند استفاده کنند.

اگر کارگر تشخیص دهد که حداقل دستمزد پرداخت نشده است، می تواند با تذکر به کارفرما، قرارداد کار را فسخ کند. در صورت عدم وجود قرارداد کار و در صورت عدم امکان تشخیص پرداخت یا عدم پرداخت می توانند به وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی مراجعه کنند.

تاریخچه حداقل دستمزد

برای اولین بار در استرالیا و نیوزیلند در سال 1890 استفاده شد و از آغاز دهه 1900، ابتدا در اروپا و سپس در سراسر جهان به کار رفت. در ترکیه، درخواست حداقل دستمزد با مقرراتی که برای اولین بار در سال 1974 منتشر شد، آغاز شد.

حداقل هزینه در قراردادهای بین المللی

بر اساس ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر فردی که کار می کند حق دارد از دستمزد منصفانه و مطلوبی برخوردار شود که برای خود و خانواده اش زندگی در خور شأن انسانی و مکمل هر نوع حمایت اجتماعی را فراهم کند.

بر اساس کنوانسیون شماره 131 سازمان بین المللی کار در مورد تعیین حداقل دستمزد، نیازهای کارگر و خانواده او، سطح دستمزد عمومی، هزینه زندگی، مزایای تامین اجتماعی و استانداردهای زندگی نسبی سایر جوامع اجتماعی. گروه ها؛ عواملی که در تعیین حداقل دستمزد باید در نظر گرفته شود. اگرچه ترکیه هنوز این کنوانسیون را تصویب نکرده است، اما منشور اجتماعی اروپا که یکی از امضاکنندگان آن است، تعهد مشابهی را بر دو طرف تحمیل می کند.